„ECHIPAMENTE PENTRU ÎMBUNĂTĂȚIREA INTERVENȚIILOR
ÎN SITUAȚII DE URGENȚĂ”
Proiectul este unul important pentru Asociația noastră, deoarece este o continuare a efortului început prin proiectul „Achiziționare echipamente specifice pentru îmbunătățirea capacității și calității sistemului de intervenție în situații de urgență și pentru acordarea asistenței medicale de urgență și a primului ajutor calificat, în Regiunea 7 Centru”, ce a fost finalizat în luna mai 2010.
Prin acest proiect sunt aduse în Regiunea Centru noi investiții pentru îmbunătățirea intervențiilor în situații de urgență pe linia acordării asistenței medicale de urgență și a primului ajutor calificat, precum și pe linia incendiilor la fondul forestier și în zonele greu accesibile (teren accidentat și străzi urbane înguste).
În Regiunea Centru zona montană se întinde pe o suprafață de 47%, ocupând părțile de est, sud și vest ale regiunii, iar suprafața acoperită de păduri fiind de 37,1%, față de 27% cât reprezintă media pe țară. Prin urmare riscul de izbucnire a incendiilor la fondul forestier este mare.
În această situație intervenția echipajelor profesioniste și voluntare în caz de situații de urgență este de cele mai multe ori foarte greoaie datorită accesului dificil la locul intervenției, precum și a zonelor în care căile de acces și sursele de apă sunt aproape inexistente. Intervenția rapidă a echipajelor este uneori imposibilă datorită lipsei respectiv stării precare a infrastructurii de transport în unele zone ale regiunii, ca de exemplu drumuri de pământ impracticabile în condiții de ploi abundente, poduri care nu pot susține gabaritul autospecialelor, iar pe timp de iarnă, există pericolul ca multe cătune și chiar stațiuni turistice să rămână izolate.
Ținând cont de aceste condiții, bazele operaționale trebuie să fie dotate cu echipamentele specifice necesare intervenției indiferent de tipul acesteia.
Echipamentele specifice din dotarea bazelor operaționale aveau un grad ridicat de uzură, la data scrierii proiectului, majoritatea acestora având norma de utilizare depășită. Gradul de uzură mediu la nivelul Regiunii Centru era, cu aproximație, 61%, iar norma de utilizare era depășită la mai mult de 50% dintre autospecialele aflate în dotarea inspectoratelor pentru situații de urgență, acestea având în dotare și autospeciale care depășesc vechimea de 30 de ani.
Astfel, intervențiile în zone greu accesibile, zone izolate sau la fondul forestier erau acoperite într-o mică măsură din punct de vedere al dotării cu autospeciale ale serviciilor profesioniste. Intervenția la incendii de pădure se realiza în principal cu autocamioane de intervenție, care aveau norma de utilizare cu mult depășită, și cu mijloace inițiale de stingere (lopeți, cazmale), iar la incendiile produse la locuințe izolate de multe ori nu se putea asigura intervenția cu apă. De asemenea, de multe ori intervenția echipajelor era îngreunată de accesul greoi la focar datorită drumurilor comunale și forestiere impracticabile pentru autospecialele de capacitate mare, ceea ce impune deplasarea forțelor de intervenție pe jos pe distanțe mari.
Un alt aspect îl constituie faptul că în unele orașe cu străzi înguste (de ex. în municipiul Brașov, zona Schei), intervenția în cazul producerii unei situații de urgență este deosebit de dificilă datorită căilor de acces greu accesibile și a lipsei hidranților. Străzile înguste din aceste zone sunt imposibil de abordat cu autospecialele din dotarea detașamentelor. Până la implementarea acestui proiect, intervenția în astfel de zone s-a realizat prin eforturi deosebite ale pompierilor militari, care au fost nevoiți să desfășoare dispozitivele de intervenție în cazul incendiilor, pe distanțe foarte mari.
Totodată, trebuie ținut cont de faptul că, din rapoartele inspectoratelor pentru situații de urgență din Regiunea Centru rezultă că, numărul intervențiilor este în creștere, mai ales cel pe linia echipajelor SMURD, acestea participând la peste 19.000 de intervenții doar în anul 2010, în contextul în care, în județul Harghita, acest serviciu a fost înființat de abia în 2010, iar județul Covasna nu avea încă înființat acest serviciu.
Deși prin programul Ministerului Sănătății, în perioada 2008 – 2009 au fost achiziționate ambulanțe noi, datorită numărului mare de intervenții în Regiunea Centru, majoritatea ambulanțelor din dotarea SMURD își vor depăși norma de utilizare și vor avea un grad de uzură ridicat, până la finalizarea proiectului.
Pe lângă aceste aspecte, la momentul pregătirii proiectului, au mai fost constatate și următoarele neajunsuri în domeniul serviciilor sanitare de urgență:
– asistența medicală de urgență a pacientului critic, în faza prespitalicească, insuficientă,
– mortalitate prematură crescută, prin traumă și boli cardiovasculare,
– dotare tehnică insuficientă la intervențiile în cazul urgențelor majore, cum ar fi accidentele de circulație etc.
– lipsa standardizării, inițial prin programe de instruire continuă și prin îmbunătățirea permanentă a calității actului medical în asistența de urgență.
Prin urmare, ambulanțele propuse spre achiziționare au menirea de a înlocui ambulanțele mai vechi și de a suplimenta parcul auto al unităților care au nevoie, în vederea asigurării medicale a populației în faza prespitalicească cât și în vederea asigurării asistenței medicale a personalului angajat în intervenții.
Elaborarea și finanțarea unui proiect care să contribuie la satisfacerea nevoilor identificate în domeniul situațiilor de urgență din Regiunea Centru prin achiziționarea unor echipamente specifice care complementarizează tehnica existentă în cadrul inspectoratelor pentru situații de urgență, pentru a asigura intervenții prompte în cât mai multe situații de urgență.
În urma parcurgerii etapelor de evaluare, proiectul a fost admis fiind încheiat contractul de finanțare nerambursabilă nr. 2865 din 28.03.2012 – cod SMIS 37689.
PROGRAMUL OPERAȚIONAL REGIONAL 2007-2013
Axa prioritară 3 – Îmbunătățirea infrastructurii sociale
Domeniul major de intervenție 3.3 – Îmbunătățirea dotării cu echipamente a bazelor operaționale pentru intervenții în situații de urgență.
Programul Operațional Regional este implementat la nivel național de către „Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului” în calitate de Autoritate de Management, iar la nivel regional de către „Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru”, organism intermediar al programului ce monitorizează implementarea acestui proiect.
Beneficiarul proiectului este Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Centrul Transilvaniei” a cărei membri fondatori sunt județele Regiunii Centru: Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu reprezentate de Consiliile Județene.
Beneficiarii direcți ai proiectului și utilizatorii finali ai echipamentelor achiziționate sunt Inspectoratele pentru Situații de Urgență ale județelor Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu, baza regională din Regiunea 7 Centru, care e localizată în municipiul Tîrgu Mureș, structurile SMURD din cadrul acestor inspectorate și implicit angajații și voluntarii din cadrul celor două sisteme de intervenție respectiv de asistență medicală și tehnică de urgență prespitalicească.
Grupul țintă al proiectului este populația arondată rețelei de baze operaționale pentru situații de urgență de pe raza Regiunii 7 Centru.
Contractul de finanțare a fost semnat la valoarea de 20.356.621,20 lei, din care:
> Cheltuieli eligibile: 16.401.630 lei, din care:
• 15.814.763,45 lei (96,42%), valoarea grantului (FEDER și Bugetul de stat),
• 586.866,55 lei (3,58%) – Contribuția Asociației;
> Cheltuieli neeligibile: 15.000 lei (finanțate de Asociație);
> TVA în valoare de 3.939.991,20 lei, din care:
• 3.936.391,20 lei, TVA eligibilă (rambursabil de către AM POR),
• 3.600 lei, TVA neeligibilă (asigurată de Asociație).
Valoarea proiectului după implementare (după realizarea tuturor achizițiilor) este de 20.249.249,90 lei, din care finanțare nerambursabilă 15.737.763,67 lei și TVA eligibilă în valoare de 3.913.885,24 lei.
Obiectivul general al proiectului
Creșterea gradului de siguranță a populației, indiferent de localizarea așezămintelor umane, prin creșterea calității serviciilor pentru siguranță publică și de asistență medicală în situații de urgență, în vederea sprijinirii unei dezvoltări economice și sociale durabile și echilibrate teritorial la nivelul Regiunii 7 Centru.
Obiectivele specifice
Pornind de la obiectivul general al proiectului: creșterea calității serviciilor pentru siguranța publică și de asistență medicală în situații de urgență și dezastre majore, obiectivele specifice ale proiectului pot fi definite astfel:
• Îmbunătățirea capacității de răspuns în situații de urgență la nivelul Regiunii Centru prin reducerea timpului mediu de intervenție pentru acordarea primului ajutor calificat și pentru intervenții în situații de urgență, indiferent de locul acestora, de la 79 minute la 62 minute.
• Întărirea colaborărilor dintre județele Regiunii Centru și a regiunii cu județele limitrofe în perspectiva îmbunătățirii siguranței populației din aceste județe, în 9 luni de la finalizarea proiectului.
Durata de implementare a proiectului a fost de 27 luni, proiectul fiind implementat în perioada 29 martie 2012 – 28 iunie 2014.
Principalele activități ale proiectului:
> Achiziționarea, livrarea, recepția și punerea în funcțiune a 44 de echipamente specifice intervențiilor în situații de urgență:
• 16 ambulanțe de prim ajutor (tip B2);
• 2 ambulanțe de terapie intensivă (tip C);
• 22 autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică, din care 19 de teren, iar 3 pe șasiu camionetă;
• 4 autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mare.
> Selectarea și instruirea personalului ce va deservi autospecialele;
> Realizarea acțiunilor de informare și publicitate;
> Achiziția serviciilor de audit și realizarea acestuia.
În urma primei proceduri de licitație publică, organizată pe trei loturi, inițiată la data de 28 iunie 2012, au fost atribuite la data de 8 octombrie 2012, contractul de furnizare a ambulanțelor către SC Deltamed SRL (în valoare de 6.912.080 lei, fără TVA) și contractul de furnizare a autospecialelor pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mare către SC Grădinariu Import Export SRL (în valoare de 3.236.759 lei, fără TVA).
Pentru lotul privind autospecialele pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică, în cadrul acestei proceduri nu a fost primită nicio ofertă și drept urmare, a fost anulat. Astfel, la data de 22.09.2012 a fost organizată o nouă procedură de licitație publică, cu termen de depunere a ofertelor la data de 22.01.2013, dar, nici de această dată nu s-a prezentat niciun operator economic, autoritatea contractantă fiind în situația de a anula licitația.
Prin urmare, la data de 11 martie 2013 a fost demarată o nouă procedură de licitație deschisă, ca la data de 12 iunie 2013 să fie atribuit contractul societății comerciale Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații SRL (în valoare de 6.102.400 lei, fără TVA).
La începutul fiecărui contract a fost o perioadă de câteva luni, în care au fost realizate activități precum: întocmirea și aprobarea graficelor de execuție a contractelor, elaborarea și aprobarea machetelor de compartimentare a ambulanțelor și a autospecialelor, întocmirea planurilor de pre-recepție și ulterior de recepție precum și de instruire a personalului.
De asemenea, prototipurile ambulanțelor și autospecialelor au fost verificate și recepționate, iar cele ale autospecialelor au fost și testate la unul dintre inspectoratele pentru situații de urgență beneficiar.
În cadrul testărilor și recepțiilor, autospecialele și ambulanțele au fost verificate calitativ și cantitativ, fiind testată și funcționalitatea atât a autovehiculelor și a fiecărui echipament în parte din dotarea acestora, cât și a autospecialei ca un întreg. În cadrul acestor activități au fost rezolvate și problemele depistate în funcționarea echipamentelor.
O ultimă etapă în executarea contractelor a fost livrarea ambulanțelor și autospecialelor, precum și instruirea personalului care le deservește. Astfel, echipamentele au fost livrate după cum urmează:
‐ 12 ambulanțe de prim ajutor (tip B, cu tracțiune 4×4) au fost livrate în perioada 13-20 martie 2013, în județele Alba, Brașov, Covasna, Harghita și Mureș;
‐ 4 ambulanțe de prim ajutor (tip B, cu tracțiune 4×2) au fost livrate în perioada 15-18 noiembrie 2013, în județele Alba, Covasna și Sibiu;
‐ 2 ambulanțe de terapie intensivă (tip C) au fost livrate în data de 5 aprilie 2013, în județele Brașov și Mureș;
‐ 4 autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mare au fost livrate în perioada 10-13 iunie 2013, în județele Brașov, Covasna, Harghita și Sibiu;
‐ 3 autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică pe șasiu camionetă au fost livrate în data de 13 noiembrie 2013, în județele Alba și Covasna;
‐ 19 autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică de teren au fost livrate în perioada 6 decembrie 2013 – 7 februarie 2014, în județele Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu.
Activitatea de instruire a personalului încadrat să deservească aceste autospeciale a fost realizată cu ocazia livrării autospecialelor, în cadrul activității fiind instruite la nivelul regiunii 516 de persoane.
Pentru a prezenta publicului larg proiectul și rezultatele acestuia, au fost realizate și activități de promovare și publicitate:
‐ publicarea de comunicate de presă atât la începutul cât și la sfârșitul proiectului;
‐ achiziționarea de autocolante Regio care au fost aplicate pe autospeciale pentru a putea identifica mai ușor bunurile achiziționate prin acest program;
‐ organizarea de conferințe de presă;
‐ organizarea unei recepții festive la nivel de regiune (ce a avut loc în data de 5 iunie 2014, la Tîrgu Mureș) și recepții festive la nivelul fiecărui județ.
AMBULANȚA DE PRIM AJUTOR (TIP B2)
Ambulanțele de prim ajutor (tip B2) sunt destinate intervențiilor medicale, în care este necesară ajungerea în timp foarte scurt la locul intervenției pentru acordarea primului ajutor calificat.
BENEFICII aduse intervențiilor în situații de urgență de acest tip de ambulanțe:
– Acordarea asistenței medicale în caz de intoxicații, afecțiuni cardiace, traumatisme, arsuri, diverse oftalmologice, afecțiuni neurologice și psihiatrice, diverse alte afecțiuni medicale, SCR resuscitat, SCR neresuscitat, bolnavi găsiți decedați (nu s-a încercat resuscitarea), transport interclinic medical, etc.
– Reducerea riscurilor de mortalitate prematură;
– Intervenția pentru acordarea primului ajutor medical și transportul la cea mai apropiată UPU;
– Sporirea eficienței intervențiilor pentru asigurarea asistenței medicale a persoanelor în urma producerii situațiilor de urgență ca urmare a riscurilor manifestate prin: viteza de deplasare mai mare, reducerea timpului de răspuns și a timpului de intervenție, eficiență sporită a intervenției prin suportul tehnicii moderne;
– Îmbunătățirea calității actului medical în asistența de urgență atât pentru pacienți în faza prespitalicească cât și pentru personalul de intervenție a serviciilor profesioniste pentru situații de urgență;
– Înlocuirea ambulanțelor scoase din intervenție datorită defecțiunilor;
– Acoperirea intervențiilor multiple anunțate prin apel unic de urgență 112;
– În cazul ambulanțelor de prim ajutor cu tracțiune 4×4, este asigurată și reducerea timpului de răspuns și a timpului de intervenție pentru asistența medicală în zone greu accesibile și în condiții grele de drum (zăpadă, polei).
CARACTERISTICI TEHNICE
Dimensiuni maxime:
– Lungime: 6500 mm Motor: – Combustibil: motorină |
Tracțiune: 4×4 permanentă cu diferențial autoblocant respectiv 4×2 Sistemul de frânare: – Sistem de antiblocare a roților (ABS) Sistem de avertizare vizuală și acustică – Stație emisie-recepție mobilă TETRA pentru compartimentul șofer |
ECHIPAMENTUL MEDICAL
Targă principală / sistem de transport Targă rigidă tip lopată din aluminiu Saltea Vacuum Atele vacuum Butelii de oxigen Balon de ventilație Aspirator de secreții Rucsac medical Aparat infuzie volumetrică Sistem portabil de transmisie date la un centru de referință – (GSM/GPRS), în timp real (ce permite monitorizarea ritmului cardiac și parametrii stabiliți în același moment în care ele sunt colectate în vederea luării unor eventuale decizii terapeutice la distanță, monitorizare EKG 3 – 4 derivații în timp real, pulsoximetrie în timp real, EKG 12 derivații sub forma de pachet date. |
Defibrilator semi-automat
– Defibrilare bifazică pentru adulți și copii Kit cu pansamente |
AMBULANȚĂ DE TERAPIE INTENSIVĂ (TIP C1)
Autospeciala este destinată intervențiilor medicale, în care este necesară ajungerea în timp foarte scurt la locul intervenției și acordarea asistenței medicale de urgență.
BENEFICII aduse intervențiilor în situații de urgență de acest tip de ambulanță:
– Asigurarea asistenței medicale de urgență necesară în manevre de terapie intensivă și anestezie;
– Reducerea riscurilor de mortalitate prematură;
– Sporirea eficienței intervențiilor pentru asigurarea asistenței medicale a persoanelor în urma producerii situațiilor de urgență ca urmare a riscurilor manifestate prin: viteza de deplasare mai mare; reducerea timpului de răspuns și a timpului de intervenție; eficiență sporită a intervenției prin suportul tehnicii moderne;
– Îmbunătățirea calității actului medical în asistența de urgență atât pentru pacienți în faza prespitalicească cât și pentru personalul de intervenție a serviciilor profesioniste pentru situații de urgență;
– Înlocuirea ambulanțelor scoase din intervenție datorită defecțiunilor.
Dimensiuni maxime:
Dimensiuni externe maxime: – Lungime: 6500 mm Tipul șasiului: autoșasiu cu suprastructură realizată din panouri de tip sandwich – tip box.
– Combustibil: motorină |
Sistem de frânare:
– Sistem de antiblocare a roților (ABS) Tracțiune: – tracțiune 4×2 – punte motoare spate Sisteme de comunicații: Terminale TETRA |
ECHIPAMENTUL MEDICAL
Targa principală / sistem de transport Targă rigidă tip lopată din aluminiu Targa rigidă fixă Saltea Vacuum Scaun de transport pacient pliabil prevăzut cu centură de fixare în două puncte Dispozitiv de tracțiune pentru fracturi de femur Dispozitiv de imobilizare a coloanei cervicale: gulere cervicale rigide Butelii de oxigen Balon de ventilație adult / copil Laringoscop cu mâner metalic Ventilator automat cu valvă PEEP Dispozitiv de aspirație electric portabil Kit cu pansamente sterile Kit cu pansamente sterile de diferite mărimi pentru arși, tip hidrogel |
Monitor / defibrilator:
– Defibrilare manuală și semiautomată bifazică pentru adulți și copii Aparat infuzie volumetrică |
AUTOSPECIALĂ PENTRU LUCRUL CU APĂ ȘI SPUMĂ DE CAPACITATE MICĂ, DE TEREN
Autospeciala de teren cu transmisie video
La momentul implementării proiectului, autospeciala pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică – de teren nu exista în dotarea nici unui județ din Regiunea Centru, aducând un plus în modul de operare în situații de urgență.
Autospeciala este destinată intervenției la stingerea incendiilor în zone greu accesibile, teren accidentat și zona de munte, punându-se accentul pe deplasarea rapidă, realizarea în timp scurt a dispozitivului de intervenție și utilizarea apei și spumei cu randament de stingere ridicat.
Autospeciala poate lucra independent (folosind apa din rezervorul propriu sau din alte surse) sau în cooperare cu alte autospeciale similare sau diferite, dar concepute pentru lucru cu apă și spumă.
BENEFICII aduse intervențiilor în situații de urgență de acest tip de autospecială:
– Intervenția pentru localizarea și lichidarea incendiilor izbucnite la fondul forestier, în locuri fără drumuri amenajate sau pe drumuri forestiere, zone izolate sau greu accesibile, zone de munte cu căi de acces înguste, pante abrupte și terenuri accidentate;
– Favorizarea intervenției în zonele urbane, unde accesul autospecialelor din dotarea detașamentului este greu accesibil;
– Transportul servanților la locul intervenției;
– Înlăturarea eficientă a urmărilor inundațiilor prin evacuarea apei din locuințe, subsoluri, anexe gospodărești;
– Sporirea eficienței intervențiilor pentru stingerea incendiilor, salvarea victimelor și înlăturarea efectelor situațiilor de urgență produse în principal în zone greu accesibile și la fond forestier prin: viteza de deplasare mai mare; reducerea timpului de răspuns și a timpului de intervenție;
capacitate de deplasare în teren mărită datorită greutății reduse a autospecialei; eficiență sporită a intervenției prin suportul tehnicii moderne; siguranță sporită în exploatarea autospecialelor; protecția sporită a personalului de intervenție; crearea unor noi baze operaționale prin redistribuirea mașinilor înlocuite cu noile autospeciale; reducerea costurilor aferente consumului de carburanți.
CARACTERISTICI TEHNICE
Dimensiuni maxime:
Masa totală operațională, complet echipată (cu echipaj și toate plinurile făcute): 5500 kg – Lungime: 5180 mm Motor: ‐ Putere: 100 kW – (136) CP Formula de tracțiune: 4×4 |
Număr roți: 2 față – 2 spate Cabină cu patru uși: 1+4 locuri Repartizarea locurilor: – în față: 1 loc pentru conducătorul auto, reglabil în înălțime și 1 loc pentru comandantul de echipaj Instalație frânare: servoasistată, ABS – capacitatea rezervorului de apă: 75 l |
PRINCIPALELE ECHIPAMENTE ȘI APARATURĂ
Dimensiuni maxime:
Motopompă transportabilă Tip GODIVA 8/5 – cu accesorii (furtun de absorbție 6 m cu sorb și furtun refulare 3 buc. a 25 m) |
Motoferăstrău cu lanț – Husvarna Motoferăstrău cu disc pentru tăiat beton și metale Unealtă combinată Halligan Topor târnăcop, toporaș cu port Trusă stabilire cauze de incendiu: laptop, reportofon digital, aparat universal de măsurat tip tensiune, intensitate și rezistență electrică, aparat foto DSLR NIKON D3100 plus, lupă, set șurubelnițe, ruletă de 10 și 50 m Echipament de protecție individual – cască și cagulă Terminal TETRA mobil și portabil Echipament de prim ajutor calificat Camera cu termoviziune Tip DRAGER |
Dintre aceste autospeciale, 4 au fost concepute și livrate cu sistem de transmitere video de la locul intervenției, în timp real, în vederea coordonării intervenției de către Comitetul Operațional Județean. Astfel, aceste autospeciale au suplimentar următoarele echipamente:
– Monitor LCD 7” touchscreen pe autospecială;
– Sistem înregistrare video portabil: cameră video miniatură, detașabilă, cu sistem de eliberare rapidă, cu sistem de prindere pe cască, suprafețe plane sau cu agățătoare a camerei video, precum și capacitate de stocare 8GB;
– Camera video PTZ – instalată pe autovehicul;
– Subscriber WiMAX pe autospecială și antenă montată pe autoșasiu;
– Router de agregare LAN/WAN cu posibilități de conectare 3G/GPRS;
– Catarg extensibil-rabatabil pentru antene;
– Access Point WiFi dispecerat inclusiv antene;
– Monitor LCD -dispecerat;
– Laptop – dispecerat.
AUTOSPECIALĂ PENTRU LUCRUL CU APĂ ȘI SPUMĂ DE CAPACITATE MICĂ, PE ȘASIU CAMIONETĂ
Autospeciala pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică – varianta camionetă este destinată pentru stingerea incendiilor în zone greu accesibile, teren accidentat și zona de munte, punându-se accentul pe deplasarea rapidă, realizarea în timp scurt a dispozitivului de intervenție și utilizarea apei cu randament de stingere ridicat. Autospeciala a fost special proiectată și construită pentru utilizare off road. Poate lucra independent (folosind apa din rezervorul propriu sau din alte surse) sau în cooperare cu alte autospeciale similare sau diferite, dar concepute pentru lucrul cu apă.
BENEFICII aduse intervențiilor în situații de urgență de acest tip de autospeciale:
– Intervenția pentru localizarea și lichidarea incendiilor izbucnite la fondul forestier, în locuri fără drumuri amenajate sau pe drumuri forestiere, zone izolate sau greu accesibile, zone de munte cu căi de acces înguste, pante abrupte și terenuri accidentate;
– Intervenția rapidă pentru salvarea victimelor, limitarea și înlăturarea efectelor situațiilor de urgență produse în zone izolate sau greu accesibile, la fondul forestier precum și la casele de vacanță din stațiunile montane;
– Transportul servanților la locul intervenției;
– Înlăturarea eficientă a urmărilor inundațiilor prin evacuarea apei din locuințe, subsoluri, anexe gospodărești;
– Sporirea eficienței intervențiilor pentru stingerea incendiilor, salvarea victimelor și înlăturarea efectelor situațiilor de urgență produse în principal în zone greu accesibile și la fond forestier prin: viteza de deplasare mai mare; reducerea timpului de răspuns și a timpului de intervenție; capacitate de deplasare în teren mărită datorită greutății reduse a autospecialei; eficiență sporită a intervenției prin suportul tehnicii moderne; siguranță sporită în exploatarea autospecialelor; protecția sporită a personalului de intervenție; crearea unor noi baze operaționale prin redistribuirea mașinilor înlocuite cu noile autospeciale; reducerea costurilor aferente consumului de carburanți.
– Pe lângă beneficiile specificate la autospecialele pentru lucrul cu apă și spumă – de teren, aceste autospeciale vor asigura o eficiență sporită a intervenției prin asigurarea unei capacități de apă mai mare.
CARACTERISTICI TEHNICE
Masa totală operațională, complet echipată (cu echipaj și toate plinurile făcute): 9000 kg Dimensiuni de gabarit maxime: – Lungime: 6700 mm Motor: ‐ Putere: 125 kW – (170) CP Viteza maximă: 90 km/h |
Număr roți: 2 față – 2 spate Cabină cu patru uși: 1+4 locuri Repartizarea locurilor: – în față: 1 loc pentru conducătorul auto, reglabil în înălțime și 1 loc pentru comandantul de echipaj Instalație frânare: servoasistată, ABS – capacitatea rezervorului de apă: 75 l |
PRINCIPALELE ECHIPAMENTE ȘI APARATURĂ
Motopompă transportabilă Tambur cu furtun cu inserție lungime 60m Amestecător de linie AVG Cazma, cange, lopeți, sapă de munte, furcă cu coadă, greblă pentru incendii de pădure Dispozitiv individual pentru stins incendii Foarfece pentru tăiat fier beton Generator de curent cu proiector și trepied Motoferăstrău cu lanț |
Unealtă combinată Hulligan Topor târnăcop, toporaș Trusă stabilire cauze de incendiu Echipament pentru salvare din puțuri, adâncimi, grote și de la înălțimi Echipament de protecție individual Terminal TETRA mobil, portabile Echipament de prim ajutor calificat |
AUTOSPECIALĂ PENTRU LUCRUL CU APĂ ȘI SPUMĂ DE CAPACITATE MARE
Autospeciala este destinată pentru stingerea incendiilor în zone greu accesibile, teren accidentat și zonă de munte, punându-se accentul pe deplasarea rapidă, realizarea în timp scurt a dispozitivului de intervenție și utilizarea apei cu randament de stingere ridicat. Autospeciala a fost special proiectată și construită pentru utilizare off road. Poate lucra independent (folosind apa din rezervorul propriu sau din alte surse) sau în cooperare cu alte autospeciale similare sau diferite, dar concepute pentru lucru cu apă.
BENEFICII aduse intervențiilor în situații de urgență de acest tip de autospecială:
– Asigurarea lucrului cu apă și spumă în regim permanent;
– Sporirea eficienței intervențiilor pentru localizarea și stingerea incendiilor ca urmare a vitezei de deplasare mai mari;
– Răcirea zonei și protejarea altor bunuri;
– Realizarea de perdele de protecție;
– Reducerea concentrațiilor de substanțe volatile și diluării unor substanțe periculoase miscibile cu apă;
– Înlăturarea eficientă a urmărilor inundațiilor prin evacuarea apei din locuințe, subsoluri, anexe gospodărești;
– Intervenția rapidă pentru salvarea victimelor, limitarea și înlăturarea efectelor situațiilor de urgență produse;
– transportul servanților la locul intervenției;
– înlocuirea autospecialelor scoase din intervenție datorită defecțiunilor;
– reducerea timpului mediu de răspuns pentru intervențiile de stins incendii din zona de competență.
CARACTERISTICI TEHNICE
Masa totală operațională, complet echipată (cu echipaj și toate plinurile făcute): 28000 kg – Lungime: 7595 mm Motor: ‐ Putere: 213 kW – 290 CP Viteza maximă: 110 km/h ‐ În față: 1 loc pentru conducătorul auto, reglabil în înălțime și 1 loc pentru șeful de mașină Cabina este echipată cu radiotelefoane TETRA, ADA cu difuzor |
Capacitatea rezervoarelor (litri):
– capacitatea rezervorului de apă: 4000 Suprastructura este confecționată din aliaje de aluminiu: scheletul din aliaj de aluminiu cu elemente de asamblare demontabile, din același material, acoperit cu tablă din aliaj de aluminiu aplicată prin lipire. – compartimentul față cu acces prin intermediul perdelelor de jaluzele stânga – dreapta în care sunt amplasate accesoriile specifice din dotarea autospecialei; Compartimentele caroseriei sunt echipate cu rafturi din profile din aliaj de aluminiu, acoperite cu tablă striată din aliaj de aluminiu, care permit depozitarea ușoară și în siguranță a accesoriilor. Pe rafturile din caroserie sunt prevăzuți suporți de fixare a echipamentelor din dotarea autospecialelor, în timpul deplasării. |
INSTALAȚIA DE LUCRU CU APĂ ȘI SPUMĂ
Acesta cuprinde:
– Agregatul de pompare VOLKAN VFPN 300 cu sistem de amorsare automat, încorporat, sistem manual de amestec și dozare spumant și tablou de comandă și control: o 2 trepte de presiune: FPN 10-3000 +FPH -40-400- VOLKAN, Antrenarea pompei de apă se realizează de la priza de putere a autoșasiului prin intermediul unei transmisii cardanice și a multiplicatorului de turație încorporat în grupul de pompare. |
– Tunul de refulare apă și spumă, WG 2400-Volkan, amplasat pe acoperișul caroseriei în zona instalației:
o comandă manuală, amplasat pe acoperișul caroseriei; – Doi tamburi cu furtunuri de refulare de înaltă presiune (pe fiecare tambur sunt înfășurate câte două segmente de furtun de înaltă presiune, cu lungimea de 30 m fiecare; legătura dintre tronsoanele de furtun se face prin cuple rapide). Rularea și derularea furtunilor de pe tamburi se face cu acționare manuală sau electrică; |
ACCESORII PSI
Accesorii PSI speciale care intră în dotarea autospecialei fără a face parte integrantă din instalația specifică a autospecialei:
– Turbopompă de alimentare cu apă AWG;
– Aparate de respirat cu aer comprimat cu presiune pozitivă (cu o butelie) având greutatea maximă de 14 kg;
– Aparat de protecție respiratorie cu aducțiune de aer comprimat SADAC (furtun 20 m pe tambur, harnașamente, reductor de presiune, măști, piesă Y, geantă transport);
– Dispozitiv portabil de stingere cu apă și aer comprimat + butelie de rezervă AFT;
– Motopompă pentru ape murdare marca Stager GTP 80, cu racorduri compatibile cu agregatul de pompare cu tub aspirație 6 m, sorb și cheie;
– Echipament pentru salvare din puțuri, adâncimi, grote și de la înălțimi;
– Echipament de protecție individual.
✓ Dotarea Inspectoratelor pentru Situații de Urgență din Regiunea Centru cu 30 autospeciale și 14 ambulanțe, astfel:
o ISU Alba: 3 ambulanțe de prim ajutor (din care 2 cu tracțiune 4×4 și una cu tracțiune 4×2), 2 autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă pe șasiu camionetă și 2 autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică – de teren,
o ISU Brașov: 3 ambulanțe de prim ajutor (cu tracțiune 4×4), 1 ambulanță de terapie intensivă, 1 autospecială pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mărită și 1 autospecială pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică – de teren,
o ISU Covasna: 2 ambulanțe de prim ajutor (din care una cu tracțiune 4×4 și una cu tracțiune 4×2), 1 autospecială pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mărită, 1 autospecială pentru lucrul cu apă și spumă pe șasiu camionetă și 3 autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică – de teren (din care una este dotată cu sistem de transmisiune video),
o ISU Harghita: 3 ambulanțe de prim ajutor (cu tracțiune 4×4), 1 autospecială pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mărită și
3 autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică – de teren (din care una este dotată cu sistem de transmisiune video),
o ISU Mureș: 3 ambulanțe de prim ajutor (cu tracțiune 4×4), 1 ambulanță de terapie intensivă și 5 autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică – de teren (din care una este dotată cu sistem de transmisiune video),
o ISU Sibiu: 2 ambulanțe de prim ajutor (cu tracțiune 4×2), 1 autospecială pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mărită și
5 autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă de capacitate mică – de teren (din care una este dotată cu sistem de transmisiune video);
✓ Instruirea a 516 de persoane care vor utiliza aceste echipamente specifice;
✓ Reducerea timpului de răspuns al echipajelor de prim ajutor / asistență medicală la locul intervenției de la 16’09’’ la 13’57’’ în zonele rurale, iar în zonele urbane de la 5’49’’ la 4’40’’;
✓ Reducerea timpului de răspuns al unităților mobile de intervenție la locul intervenției (cu autospeciale pentru lucrul cu apă și spumă) de la 23’18’’ la 21’32’’ în zonele rurale, iar în zonele urbane de la 10’07’’ la 8’42’’.
ECHIPA DE PROIECT
Manager de proiect: Buruș Adriana – Consiliul Județean Mureș Secretar: Gorea Ágnes / Frătean Ana Maria – Consiliul Județean Mureș Consilier achiziții publice: Suciu Călin – Consiliul Județean Mureș Ofițer financiar: Tavaszi Emese-Ibolya – A.D.I. Centrul Transilvaniei Jurist: Lokodi Emőke – Consiliul Județean Mureș Asistenți manageri: Responsabili tehnici – autospeciale: Responsabili tehnici – ambulanțe: |
![]()
|
Echipamentele specifice achiziționate în cadrul proiectului sunt utilizate pentru îmbunătățirea acoperirii riscurilor naturale, tehnologice, biologice, sociale și de incendii chiar și incendii la fondul forestier respectiv incendii izbucnite în zone cu acces limitat, precum și tuturor riscurilor care presupun asistență medicală de urgență.
Proiectul este cu atât mai important cu cât este o continuare a efortului început prin proiectul „Achiziționare echipamente specifice pentru îmbunătățirea capacității și calității sistemului de intervenție în situații de urgență și pentru acordarea asistenței medicale de urgență și a primului ajutor calificat, în Regiunea 7 Centru”. Astfel, parcul auto al inspectoratelor pentru situații de urgență din Regiunea Centru și al Serviciilor Medicale de Urgență, Reanimare și Descarcerare care funcționează pe lângă acestea, a fost îmbunătățit considerabil.
Ca în orice proiect, în timpul implementării au apărut obstacole care să solicite abilitățile profesionale ale persoanelor implicate în realizarea lui, dar cu sprijinul colegilor și conducerii consiliilor județene și ale inspectoratelor județene pentru situații de urgență din Regiunea Centru, obstacolele au fost depășite.
Cu toate acestea, la finalul unui astfel de proiect, pentru cei implicați în implementarea lui, nu rămâne decât satisfacția că echipamentele achiziționate sunt funcționale și că pot face față provocărilor întâlnite de inspectoratele pentru situații de urgență, astfel salvând vieți și bunuri.
Investim in viitorul tău! Proiect selectat în cadrul Programului Operaţional Regional şi co-finanţat de Uniunea Europeană prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională.
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
www.inforegio.ro
Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro.